איך להאיץ את הקידום האורגני עם שימוש בסכמות

seo-2-851-315

אחת ההתפתחויות המרכזיות בעולם של קידום אורגני נקראת Schema Markup. צורה חדשה של אופטימיזציה חזקה ביותר שעדיין לא נכנסה לתודעה של מקדמי אתרים רבים. לאחר שתבינו את הרעיון שעומד מאחורי סכמות, תוכלו לשפר את האתר שלכם במנועי החיפוש בצורה משמעותית. במאמר הזה נעסוק בסכמות ואיך להשתמש בהן כדי לחדד את הקידום האורגני באתר שלכם.

מה זה סכמות?

Schema Markup הוא בעצם קוד שאתם מציבים באתר האינטרנט שלכם כדי לעזור למנועי החיפוש להציג תוצאות אינפורמטיביות יותר לגולשים. אם שמעתם בעבר על Rich Snippet (תוצאות עשירות) אתם תבינו את ההיגיון שמאחורי שימוש בסכמות. כמה עובדות חשובות על סכמות:

סכמה מספרת למנועי החיפוש מה המשמעות של הנתונים

התוכן באתר שלכם מאונדקס אצל מנועי החיפוש ומופיע בתוצאות כשגולשים מחפשים שאילתות הקשורות לתוכן שלכם. עם שימוש בסכימות, התוכן שלכם מתאנדקס שוב ומופיע בדרך אחרת בתוצאות החיפוש. הסכמה אומרת למנוע החיפוש מה התוכן בתוך הדף אומר – אם לדוגמא יש לכם שאלות ותשובות בתוך העמוד, מנוע החיפוש מאנדקס את השאלות ותשובות כחלק מהתוכן בעמוד וככל הנראה שהוא יציג את הדף כשגולש יחפש שאילתות עם ביטויים מתוך השאלות ותשובות בעמוד שלכם. אבל, עם שימוש בסכמת שאלות ותשובות (FAQ Schema), מנוע החיפוש מזהה שמדובר ב-FAQ ויציג אותם עם מבנה שיותר מתאים להם בשונה מתצוגה של תוכן רגיל.

סכמת שאלות ותשובות

סכמות הומצאו עבור שיפור חווית הגלישה

כאשר לאתר מסוים יש סכמות שונות, משתמשים יכולים לראות על מדובר באתר, היכן העסק ממוקם, כמה מוצרים ושירותים עולים ועוד. זה שיפור ממוקד עבור המשתמשים כדי שחווית הגלישה שלהם תהיה מובנת יותר. המטרה העיקרית של מנועי החיפוש היא לספק לגולשים מידע שהם צריכים – זה בדיוק מה שסכמות עושות.

למה סכמות חשובות לאתרי אינטרנט ולקידום אתרים?

סכמות עוזרות לאתרים שלכם לקבל דירוג טוב יותר עבור כל סוגי התוכן שאתם מפרסמים בעמודים או בפוסטים. יש המון סוגים של סכמות שבהם ניתן לעשות שימוש. כולל:

  • מאמרים
  • ארגון / עסק מקומי
  • מסעדות
  • ביקורות על ספרים
  • אירועים
  • מוצרים
  • וידאו
  • שאלות ותשובות

ישנם מאות סוגים של סכמות ויש סיכוי גבוה שעל כל אחד מהנתונים באתר שלכם תהיה הסכמה שמתאימה לו. אנשים שעושים שימוש בסכמות יקבלו דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש מאשר אתרים שלא משתמשים. סכמה לא באה להחליף את פעולות קידום האתרים שאתם מבצעים באתר אלא רק לחדד אותם. נכון לעכשיו, שליש מתוצאות החיפוש בגוגל כוללות תוצאות עשירות (Rich Snippet) שכולל בתוכו סכמה מסוימת. שזה אומר לנו שיש בערך ⅔ מהאתרים שלא עושים שימוש בסכמות – מיליוני אתרים שמפסידים פוטנציאל אדיר של שיפור בדירוג האתר שלהם. Schema Markup מקנה לכם יתרון על רוב המתחרים שלכם.

איך מבינים איזה סכמות האתר שלנו צריך?

המטרה שלכם בניהול האתר, הוא להבין אילו סכמות יתאימו לנתונים שיש לכם באתר – כולל סוג האתר, התוכן, דף אודות, תנאי שימוש, סרטונים ועוד. שימוש בסכמות הנכונות יעזור לכם להיראות יותר טוב בעיני הגולשים וגם עבור הזחלנים של גוגל שסורקים את האתר.

  1. פתחו את ההלפר של גוגל (Google’s Structured Data Markup Helper)
  2. בחרו את סוג הנתונים שאתם רוצים לבדוק אם חסרים בעמוד מסוים, הזינו את ה-URL של אותו עמוד ולחצו על התחל לתייג. (יש מספר אפשרויות מצומצם יחסית ברשימה הזאת, אני משתמש במאמרים מכיוון שזה אחד מסוגי התוכן נפוצים ביותר שיש באתרים).

הדף ייטען בתוך הכלי ויספק לכם את סביבת עבודה לאחר הטעינה – בצד הימני אתם תראו את הדף שאותו אתם רוצים לבדוק ובצד השמאלי את תראו את פרטי הנתונים.

לאחר מכן תוכלו לעבור עם העכבר שלכם ולהבין איזה חלק במאמר מייצג סכמה מסוג מסוים – כותרת, שם המחבר, FAQ, גוף הטקסט, פסקת סיכום וכו. לאחר שתגלו איזה חלק במאמר מתאים לסכמה מסוימת תוכלו לערוך את קוד ה-HTML באתר ולהוסיף את הסכמה (את הקוד להוספה ניתן לייצר עם ה-Helper של גוגל).

טיפ – אני ממליץ לעשות שימוש בסכמות עבור עמודים ספציפיים ולא להיכנס לתוך העמוד וליצור סכמה מדויקת לכל החלקים בעמוד – ניתן לעשות זאת בקלות בלי קוד עם פלאגינים לסכמות.

איך להוסיף סכמות לאתר שלכם?

יש מספר דרכים להוסיף סכמות לאתרי אינטרנט. זה בעיקר תלוי באיזה מערכת בנוי אתר האינטרנט שלכם כשהמומלצת מביניהם זו כמובן וורדפרס. בוורדפרס ניתן להוסיף סכמות על ידי עריכת הקוד והוספה ידנית של הסכמה או לעשות שימוש בתוסף ייעודי לסכמות באתרי וורדפרס. אחד התוספים המובילים בתחום נקרא
Schema Pro. התוסף סכמה פרו מספר לכם ממשק יעיל ונוח ליצירה והחלה של סכמות בדפים ובפוסטים שלכם באתר. לאחר רכישת התוסף תוכלו להתקין אותו כמו כל תוסף אחר בוורדפרס. לאחר שהפעלתם את התוסף, אתם יכולים ללחוץ על כפתור "הוסף חדש" כדי להוסיף סכמה חדשה, זה יעביר אתכם למסך שבו נמצאים סוגי הסכמות המרכזיות ובו תוכלו לבחור את הסכמה הרצויה.

מסך יצירת סכמה

בשלב הבא תצטרכו לבחור את הדפים או הפוסטים שבהם אתם רוצים שהסכמה שיצרתם תחול.

מסך בחירת הדפים לסכמה

לאחר מכן לחצו על השלמת ההתקנה של הסכמה ותעברו לדף עריכת הסכמה שבו ניתן לראות ולערוך את הפרטים המלאים המיוחסים לכל סכמה. מלאו את השדות הנדרשים:

שדות נדרשים לסכמה

כפי שניתן לראות בתמונה, יש 4 אזורים שונים של הגדרות שצריך למלא עבור הסכמה:

  1. סוג הסכמה (Schema Type) – אפשרות זו משמשת לבחירת סוג הסכמה, כמו מאמר, מוצרים, FAQ וכו'. כל סוגי הסכמות הקיימות מופיעות ביצירת הסכמה כשלוחצים על הוספת חדש.
  2. איפה להחיל את הסכמה (Enable On) – באפשרות הזאת ניתן להגדיר את הפעלת הכללים עבור הסכמה הנוכחית. אתם יכולים לבחור את הדפים או הפוסטים בהם להציג את הסכמה או לבחור באילו דפים או פוסטים לא להציג את הסכמה.
  3. קווים מנחים (Guidelines) – גוגל הגדירה מספר קווים מנחים לכל סוג סכמה. ניתן לעבור על הקווים המונחים של גוגל בלחיצה על הלינק ומעבר לאתר הראשי של Schema Pro.
  4. שדות סכמה (Schema Fields) – זה המקום שבו תמצאו את כל השדות הנדרשים והמומלצים עבור סוג הסכמה הנוכחי. השדות משתנים לפי סוג הסכמה.

סכמות נפוצות באתרי אינטרנט

סכמת ביקורות – Review Schema

סימון סכמת הביקורות עוזר לכם להוסיף מידע מובנה כמו ביקורות משתמשים אמיתיות, דירוגים ועוד. כדי שתוכלו להציג את התוצאות הללו ב-Rich Snippet במנועי החיפוש. עם סוג הסכמה הזה תוכלו להגדיל את הסיכויים להצגת תמונת מצב של הביקורות שקיבלתם עבור המוצר או השירות, מה שיעזור לדף שלכם להיראות טוב יותר בתוצאות החיפוש. העובדה שסוג זה של סכמה משפיע על ה-Rich Snippet יכול לעזור לכם לקבל דירוג טוב יותר במנועי החיפוש.

סכמת ביקורות

סכמת ארגון / עסק מקומי – Organization / Local Business Schema

סכמה של ארגון או עסק מקומי הוא סימון שיעזור למנועי החיפוש לזהות את סוג הארגון ומה בעצם הוא עושה. עם שדות רלוונטיים כמו שם העסק, כתובת האתר, כתובת פיזית, דירוגים ועוד, תוכלו לספק למנועי החיפוש מס]יק מידע שיכול להופיע בדף התוצאות של מנוע החיפוש.

סכמת ארגון

סכמת מאמר – Article Schema

סכמת מאמר היא סוג סכמה המיועדת לאתרים המייצרים פוסטים בבלוג, מאמרי חדשות ועוד. הסכמה מעדכנת את מנועי החיפוש לגבי סוג המאמר, שם המחבר ועוד הרבה יותר על מנת להציג אותו בתוצאות העשירות במנועי החיפוש. סוג הסכמה הזה עוזר למשתמשים לקבל סקירה כללית של המאמרים שלכם שקיבלו תשומת לב גבוהה יותר ממאמרים אחרים.

סכמת מאמר

סכמת שירותים – Service Schema

ניתן להשתמש בסכמת שירותים עבור דפי שירותים ייעודיים באתרי אינטרנט עסקיים. אם אתם מספקים שירותים ללקוחות כמו: שיפוץ הבית, טיפול ברכב, שיווק דיגיטלי, סוכנות נסיעות וכו', אתם יכולים להשתמש בסכמת שירותים כדי להציג מידע נוסף שנותן לאנשים הבנה ברורה של מה אתם עושים ולעודד אותם לבחור בשירות שלכם. סוג סכמה זה עוזר גם למשתמשים לקבל סקירה כללית על השירותים שלכם – אזורים שבו אתם מספקים את השירותים, טווח מחירים, כתובת עסק ועוד.

סכמת שירותים

סכמת מוצרים – Product Schema

סכמת מוצרים עוזרת לכם להדגיש את המוצרים שלכם באתר, זמינות במלאי, דירוג שקיבלתם על המוצר ועוד – בתוך הדף של Rich Snippet שמיועד למוצרים במנוע החיפוש. שימוש בסכמה הזו לא רק תספק למנועי החיפוש מידע על המוצרים שאתם מציעים, אלא גם ייתן למשתמשים שלכם מידע מלא על המוצר.

סכמת מוצרים

סכימת שאלות ותשובות – FAQ Schema

האם יש לכם באתר /טע של שאלות ותשובות / שאלות נפוצות / FAQ שנותן מענה לשאלות נפוצות שגולשים שלכם נוטים לשאול? אם כן, שימוש בסכמת FAQ יכול להיות שימושי מאוד עבורכם. שאלות נפוצות יכולות לעזור למשתמשים עם כל שאלה מוקדמת שעלולה להיות אצלם בראש – שאלות על המוצר, שאלות על החברה, שאלות על המחיר ועוד. עם סכמה פרו תוכלו לבנות סכמת FAQ שתעזור לגולשים למצוא את השאלות הרלוונטיות וגם תקבל חשיפה גדולה יותר במנועי החיפוש.

סכמת וידאו – Video Object Schema

אתרים המפרסמים סרטונים וובינרים אונליין צריכים למשוך גולשים מתוצאות החיפוש. מכיוון שכל הפעולה באתר היא בעצם להעלות סרטון ולהוסיף תיאור קטן, סכמת וידאו יכול לעזור לכם לספר למנועי החיפוש את ההקשר שמאחורי הוספת הסרטון. עם מידע נוסף והסבר מפורט על הסרטונים שלכם, סכמת וידאו עשויה לגרום לכם להיראות טוב יותר בתוצאות החיפוש ולהגדיל את ה-CTR.

סכמת וידאו

איך לבדוק את הסכמה לאחר שהוספתם אותה לאתר?

לעיתים קרובות אנחנו נרצה לבדוק את הדיוק של הסכמות שיצרנו באתר אינטרנט שלנו. לפני שבודקים אם הסכמה השפיעה על הנתונים באתר אנחנו צריכים לבדוק שהוספנו אותה כמו שצריך. סימון סכמה לא מסתיים ברגע שמתקינים אותו באותו אלא צריך בנוסף להגדיר בצורה נכונה את הסכמה באתר שלכם ולקשר את הסכמה למנועי החיפוש. כל המידע שמגיע מהאתר שלכם וכולל בתוכו את הסכמה עוזר למנועי החיפוש להתאים טוב יותר את התוכן באתר שלכם לשאילתות חיפוש של גולשים, מה שעוזר לכם להתברג מעל המתחרים שלכם בשאילתות אלו. לדוגמא – עבור 2 חנויות איקומרס שמוכרות את אותו המוצר – אם אחת מהן תציג לכם את הביקורות, המחיר והמידע הרלוונטי והחנות השניה לא, סביר להניח שתיכנסו לחנות הראשונה כדי לרכוש את המוצר.

כל עוד אתם פועלים לפי ההנחיות של גוגל בכל מה שקשור לסכמות, כל המידע שתרצו ייכלל בסכמות שתיצרו. בדקו שיצרתם את הסכמות שלכם כמו שצריך באמצעת אחת מתוך 2 השיטות הבאות:

  1. Rich Results Testing Tool

הכלי לבדיקת התוצאות העשירות תומך בכל התכונות שיש בתוצאות עשירות והוא מותאם בצורה מדויקת ל-Google Search Console. כלי זה מפרט את כל ה-Rich Snippet שדף אחד עשוי להיות רשאי לקבל ובמקרים מסוימים מראה לכם תצוגה מקדימה של האופן שבהן התוצאות העשירות שלכם עשויות להופיע בתוצאות החיפוש.

חשוב לזכור שהכלי לבדיקת תוצאות עשירות מאמת רק את סוגי הסכמות שנמצאות ב-schema.org ומתאימות לתוצאות של Rich Snippet. אם אתם משתמשים בסוגי סכמות נוספות שלא מתאימות לתוצאות עשירות אתם יכולים לוודא שהסכמה נסרקה בכלי אבל לא מעבר. אם אתם רוצים לבדוק גם סכימות שלא קשורות לתוצאות עשירות עשו שימוש בכלי השני לבדיקה.

היכנסו לכלי והזינו את ה-URL של העמוד אותו אתם רוצים לבדוק ולחצו על בדיקת כתובת אתר.

בדיקת תוצאות עשירות

לאחר מכן תוכלו לראות את התוצאות העשירות שמוטמעות בתוך הדף והאם הן תקינות או שצריך לשפר אותם.

תוצאות עשירות תקינות

  1. Schema Markup Validator

הכלי Schema Markup Validator עלה לאוויר במאי 2021 והחליף את כלי של גוגל לבדיקת נתונים מובנים. גוגל החליטה לשלב כלי אימות לסכימות כדי לתמוך באנשי SEO בזמן שהם בודקים את הנתונים המובנים שלהם. הכלי Schema Markup Validator מבוסס על הכלי לבדיקת נתונים מובנים של גוגל והוא יכול לאמת נתונים מובנים של סכמות המוטמעים בדפי אינטרנט. בנוסף, הוא יכול להציג סיכום של הנתונים המובנים בעמודים, לזהות טעויות תחביר בסכמות ועוד.

היכנסו אל הכלי, הזינו את כתובת ה-URL אותה תרצו לבדוק ולחצו על הרץ בדיקה

כלי סכמות

לאחר מכן תוכלו לראות את הרשימה של הסכמות המוטמעות בתוך בעמוד כולל אם יש בהן אזהרות או שגיאות שצריך לתקן.

זיהוי סכמות בכלי סכמות

טיפים לשימוש בסכמות

שימוש בסכמות בתוך אתרי אינטרנט זה עולם שלם וצריך ללמוד לעומק את המשמעות של סכמות ועל ההשפעה שלהם כדי לעשות בהן שימוש על הצד הטוב ביותר – גם עבור שיפור הדירוג שלכם וגם עבור הנגשת האתר בצורה טובה יותר לגולשים שלכם. הטיפים הבאים יעזרו לכם להתחיל עם סכמות ויעזרו לכם גם להשיג תוצאות עשירות ברשת החיפוש.

  1. חפשו את הסכמות הנפוצות ביותר

באתר schema.org תוכלו למצוא רשימה של הסוגים הנפוצים ביותר של סכמות. אתם יכולים להיכנס לאתר ולחפש את סוגי הסכמות שיתאימו לעסק שלכם ולאתר שלכם.

  1. השתמשו בכל הסכמות שאתם צריכים

כמו שציינתי מקודם, יש מספר עצום של סכמות בהם ניתן לעשות שימוש באתרי אינטרנט. אין גבול לכמות הסכמות שאתם יכולים לשים באתר ולכן אתם צריכים להשתמש בכמה סכמות שונות כדי לתת מקסימום הנגשה של העמוד לרובוט הסריקה של מנועי החיפוש.

  1. יותר סכמות = יותר שטח נדל"ן בתוצאות החיפוש

ככל שתוסיפו יותר סכמות רלוונטיות בעמוד, כך הוא ישתדרג ויתקדם מהר יותר. כאשר אתם מתחילים להבין את המגוון העצום של סכמות שקיים, אתם עוברים על דפי האתר שלכם ורואים בכל דף מה ניתן לסמן כסכמה. ככל שתוסיפו יותר סכמות ותקבלו תוצאות עשירות במנועי החיפוש – כך הדף שלכם יוצג עם יותר שטח נדל"ן בעצם מספר יותר לעומק על מה קורה בתוך הדף שלכם.

לסיכום

השימוש בסכמות באתרי אינטרנט זו אחת הפריצות המרכזיות בתחום קידום אתרים (SEO) בשנים האחרונות והאפשרות להנגיש את האתר לגולשים ולמנועי החיפוש בצורה מתקדמת הפכה למטרה מרכזית של הרבה מקדמי אתרים. היתרון המרכזי בשימוש בסכמות זו העובדה שחלק מהסכמות יעזרו לכם לקבל Rich Snippet במנוע החיפוש, ככה שמאותו דף שכבר קיים אצלכם תקבלו מספר אפשרויות להגדלת הטראפיק שמגיע דרך הדף במנוע החיפוש, וכמובן גולת הכותרת – שימוש בסכמות יעזור לכם לקבל דירוגים טובים יותר עבור הדפים שלכם.

במאמר עברנו על תוסף איכותי שיעזור לכם ליצור סכמות באתרי וורדפרס – Schema Pro, עברנו על הסכמות המרכזיות באתרים ואיך ניתן ליצור ולבדוק אותם. אני ממליץ בחום לכל מי שמבצע פעולות SEO באתר שלו, לעשות שימוש נכון בסכמות כדי להנגיש את התוכן באתר בצורה הטובה ביותר.

על הכותב

אור פיאלקוב, בן 38, מייסד ומנכ”ל חברת פיאלקוב דיגיטל, חברה המתמחה בפרסום בגוגל ומגוון ערוצים נוספים. מומחה פרסום בפייסבוק, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים. הבעלים של חברת איזיקלאוד – אחסון אתרים, חברה שמנגישה את עולם אחסון האתרים בענן בעזרת Cloudways לכל אחד. דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה.

אור פיאלקוב

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
LinkedIn
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מייסד ובעלים של Highver. בעלים של סוכנות קידום אתרים מצליחה ואחראי על כמה מהאתרים הגדולים בישראל לקידום בגוגל (הום סנטר, אונ' חיפה, מוצצים, Wobi ועוד)
השארת תגובה

רוצה להירשם בחינם למערכת ולקבל תבניות משימות מוכנות לקידום כל סוגי האתרים?