מה זה בעצם AMP ומה הקשר ל-SEO?

ampsites

שמם אי פעם לב לסימן הברק שמופיע ליד תוצאות החיפוש בגוגל כשאתם גולשים בנייד? אם כן, אז בעצם יצא לכם לראות בפעולה את הפרויקט של גוגל לקידום תוצאות מהירות במובייל שנקראAMP  ( ובעברית "דפי מובייל מואצים", Accelerated Mobile Pages) וגל פיתחה את הפרויקט, לדבריה, כדי לשפר את חווית הגלישה במובייל, שהייתה בעבר, כידוע, מאד, מאד… איטית.

אז מה זה AMP?

דפי AMP הם בעצם דפי HTML ב"משקל נוצה", שהוסרו מהם כל האלמנטים שמכבידים עליהם ומאטים את קצב הטעינה שלהם. כתוצאה מכך הגולשים במובייל מקבלים חווית משתמש משופרת באופן דרסטי. התוכן עולה הרבה יותר מהר, הוא יותר מושך לעין ויותר קל לקריאה. יש הטוענים שזה גם עוזר מאד בהקשר של קידום אתרים. האמנם? נדבר על זה בהמשך המאמר.

 AMP היא סביבת קוד פתוח (open source framework), שפותחה על ידי גוגל בשיתוף פעולה עם טוויטר. היא מציעה חווית גלישה מהירה ואיכותית יותר במובייל. באופן בסיסי, סביבת הפיתוח מאפשר יצירת גרסאות קלות ופשוטות יותר של דפי ה-HTML ומאפשרת הגדרת סדר טעינה יעיל יותר של התכנים הגרפיים (CSS).  

מאז שנוצרה,  AMPנהייתה לפלטפורמה עוצמתית להעלאת תוכן ישירות מתוצאות החיפוש במהירות חסרת תקדים. 

איך AMP עובד?

מתחת למכסה המנוע, לסביבת הפיתוח של AMP יש 3 רכיבים עיקריים:

AMP HTML – חשבו על זה כגרסה קלה יותר של HTML הרגיל. לסביבת הפיתוח של AMP יש כללים נוקשים לגבי התגיות שבהן מותר להשתמש. כדי להבטיח טעינה מהירה, אלמנטים מסוימים אסורים לשימוש, כמו טפסים מקוונים לדוגמה. יש גם להשתמש בגרסת CSS שנטענת ברצף ולא ובמקביל, מה שחוסך זמן טעינה יקר.

AMP JAVASCRIPT – כדי להבטיח טעינה מהירה במובייל, AMP מונעת את השימוש ב-Javascript. היא מציעה במקום זה ספרייה שלמה של רכיבים קלים להטמעה. אפשר באמצעותה ליצור אנימציות או טעינה דינאמית של התוכן, לעצב את סידור הפקדים ועד אפשרויות רבות.

AMP CDN –  רכיב קריטי זה של פלטפורמת ה-AMP הוא רשת שילוח התוכן (Content Delivery Network) המופעלת מרחוק. רשת זו אוספת תוכן AMP מהשרת שלכם ושומרת אותו על השרת של מנוע החיפוש, כך שהוא זמין לטעינה מהירה במיוחד. 

מהם היתרונות של AMP?

ראשית, באמצעות AMP הגולשים באתר שלכם דרך מכשירים ניידים יהיו יותר מרוצים כשהם באינטראקציה עם התוכן שלכם בגלל הגלישה המהירה והנוחה. זה כבר יתרון גדול.

שנית, על אף שהשימוש ב-AMP אינו מהווה באופן מוצהר פקטור לדרוג מבחינת גוגל, זמן הטעינה המהיר בהחלט יעלה את הדרוג שלכם בתוצאות החיפוש במובייל.  

בגדול, שימוש נכון ב – AMP יגרום לשינויים הבאים:

  • עלייה ניכרת בתנועה אורגנית דרך מנועי החיפוש
  • עלייה בהמרות בשל חווית גלישה מהירה ואיכותית יותר
  • הפחתה בעומס על השרת שלכם בשל השימוש ב-CDN

מהם החסרונות?

אחת הסיבות הנפוצות ביותר שבגללן בעלי אתרים נמנעים מלהשתמש ב-AMP היא מידת ההשקעה הכרוכה ביצירת גרסת AMP לאתר קיים. 

אין ספק שהמובייל, באופן כללי, מהווה הזדמנות עסקית אדירה, אך השימוש ב-AMP דורש תכנון והשקעה רבים. כדי למנף את היתרונות של חווית הגלישה ב-AMP, יהיה עליכם לפתח ולתחזק נכסים נפרדים עבור המובייל.

בנוסף, מכיוון שרשת ה-CDN אוספת תוכן מבלי לבקש אישור מהשרת שלכם כל פעם, ניתוח המדדים וביצועים, ה-analytics שלכם, לא יכול להסתמך על נתוני השרת בלבד. יהיה עליכם להטמיע אמצעי מעקב מיוחדים כדי לחשב במדויק את שיעור הלחיצה (CTR) ונתוני היקשרות נוספים בגרסת ה-AMP של האתר שלכם.

 AMPזה בעצם HTML בדיאטה, לכן לא תוכלו ליצור חוויות משתמש עשירות כמו מפות דינאמיות, תמונות מסתובבות ועד. אם החלק העיקרי באתר שלכם בנוי סביב חווית משתמש עשירה, AMP עשויה לא לספק את רמת התוכן שלה אתם זקוקים.

למי כדאי להשתמש ב-AMP?

באופן כללי, פיתוח ב-AMP יתאים לאתר שעיקר הגולשים מגיעים אליו דרך מכשירים ניידים. בנוסף, צריך לקחת בחשבון את הרמה של חווית המשתמש שאתה רוצים להעביר לגולשים. 

אם התוכן שלכם הוא פשוט ובסיסי, כמו טקסט כתוב לדוגמא, AMP יכול להתאים לכם בול. אם האתר שלכם מציע חוויות משתמש עשירה, לא תוכלו לשחזר אותה תחת ההגבלות של AMP. אך קחו בחשבון שחווית משתמש עשירה לא תמיד עוברת כל כך טוב במובייל – עם או בלי AMP.  

ניקח לדוגמא אתרי חדשות, הם מרוויחים במיוחד משימוש בטכנולוגיה זו. מכיוון שמרבית התוכן באתרים כאלו הוא סטטי, טקסט כלומר, אין להם צורך באלמנטים גרפיים מורכבים ומרבית הגולשים מגיעים אליהם דרך מכשירים ניידים, ה-AMP מתאים בול בשבילם. הם נהנים מעליה ניכרת בתנועת גולשים אורגנית בשל מהירות הטעינה.

לעומת זאת, עבור אתרי מסחר (eCommerce), שבהם ישנו תוכן דינאמי רב, שמשתנה לפי בחירות הגולשים, כמו מסנן חיפוש, סל קניות וכו', והרבה תמונות עם רזולוציה יחסית גבוהה, אין הכרעה מוסכמת לגבי התועלת של AMP עבורם. אך כן ניתן לומר שככל שהרכישה אונליין נעשית נפוצה יותר, ההנגשה שלה למובייל נעשית יותר ויותר משתלמת. חשבו בעצמכם, איך אתם מעדיפים לקנות אונליין, דרך הטלפון או מהמחשב?

האם AMP זה בשבילי?

אז לפני שאתה מחליטים אם AMP זה בשבילכם, אני ממליץ לכם לשאול את עצמכם שלוש שאלות: 

  • מהו סוג התוכן שחיוני לאתר שלכם? 
  • האם וכמה מהגולשים שלכם מגיעים אליכם דרך המובייל? 
  • כמה אתכם יכולים ומוכנים להשקיע? 

אם האתר שלכם "כבד" מבחינת התוכן הדינאמי שמוצע בו, שאלו את עצמכם (ואת בונה האתר שלכם) אם יהיה אפשרי להציע לגולשים במובייל גרסת "לייט" לאתר שתשמור על איכות התוכן וגם תאפשר לגולשים חווית גלישה יותר מהירה ומזמינה. זה בהחלט יכול להיות משתלם.

גם אם אתם מרגישים שהתוכן שלכם חייב להיות דינאמי ועשיר, קחו בחשבון שאתם מפספסים הרבה מהגולשים במובייל, שחלקם גם פוגעים בדרוג שלכם בגוגל בכך שהם נוטשים את האתר שלכם בשל זמן טעינה ממושך.  

השאלה המרכזית, שהתשובה עליה תקבע אם אכן משתלם לכם להשקיע ביצירת גרסת AMP לאתר שלכם או לא, היא כמה מהגולשים שלכם מגיעים אליכם דרך המובייל. את זה תוכלו לגלות באמצעות כלים כמו Analytics ו-Search Console. 

דבר אחרון וחשוב שאתם צריכים לקחת בחשבון זה ההשקעה הדרושה לבנייה ותחזוקה של נכסי AMP נוספים המקבילים לנכסיכם הקיימים. העלויות של פרויקט כזה יכולות להיות לא מבוטלות. התייעצו עם בונה האתרים שלכם כדי להבין בדיוק בכמה מדובר.

לסיכום

עם כל היתרונות והחסרונות שהצגתי לפניכם, חשוב לי לציין, שבאופן כללי, הגלישה במובייל נמצאת בעלייה מתמדת. כיום לא רק מדובר בגלישה on-the-go דרך הטלפון במהלך נסיעה ברכבת או המתנה בתור, אלא גם מאזור הנוחות של הבית עם הווי-פי במלוא העוצמה – דרך טאבלטים למיניהם (בעצם כל דבר שאינו מחשב נייח או נייד). 

לכן, גם אם כמות הגולשים שמגיעים אליכם דרך המובייל אינם גבוהים, נכון להיום, אתם בהחלט יכולים לסמוך על כך שהיא רק תלך ותגדל. כדאי לכם מאד להתאים את האתר שלכם למגמה הוודאית הזו.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
LinkedIn
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מייסד ובעלים של Highver. בעלים של סוכנות קידום אתרים מצליחה ואחראי על כמה מהאתרים הגדולים בישראל לקידום בגוגל (הום סנטר, אונ' חיפה, מוצצים, Wobi ועוד)
השארת תגובה

רוצה להירשם בחינם למערכת ולקבל תבניות משימות מוכנות לקידום כל סוגי האתרים?