קידום אורגני לחנות וירטואלית

קידום חנות וירטואלית

תוכן עניינים

קידום אתרים הוא נושא די רחב אבל עם עקרונות די בסיסיים, ולמרות זאת, באתרי מסחר המשחק הוא קצת שונה. משום שבאתר שהוא מבוסס חנות, יש הרבה יותר מקום לטעויות. ולכן, כאן בדיוק אני רוצה לתת לכם את הדגשים החשובים ביותר שיש לקידום אתר שמתפקד בתור חנות אונליין.

שימו לב: זה לא משנה אם האתר מבוסס וורדפרס, מג'נטו או שופיפיי. (שאלו התשתיות המוכרות ביותר בתחום ה-Ecommerce ברשת) עדיין, האופטימיזציה הינה אותה אופטימיזציה.

בעצם, קחו קצת סטטיסטיקות מעניינות:

וורדפרס שולטים גם באתרי המסחר למרות התאימות הגדולה יותר במערכת האחרות

וורדפרס שולטים בהרבה מאוד סוגי אתרים, והאמת? הייתי בטוח שדווקא מג'נטו או שופיפיי אפילו ישלטו בתחום האיקומרס (אתרי החנויות אונליין). ועדיין, מדובר על כפי-3 מאתרי המג'נטו בעולם (או לפחות בסטטיסטיקה הנבדקת)

אז איפה הייתי? הא כן.. בואו נתחיל

מחקר מילות מפתח לאתר חנות

בשביל להגיע למצב שאתם נוגעים בכל ביטוי אפשרי או הגיוני לתחום שלכם, דעו שאתם חייבים לעצור איפשהו, זה בהחלט הכלל הראשון שלי. כי אפשר לחפש בלי סוף ולהוסיף ביטויים ל"טבלת המחקר" שלכם כמו "שמלה אדומה במידה 32 לנשים" ואתם חייבים להחליט שאתם מתמקדים בקטגוריה ולא מתמקדים בביטויי לונג טייל, רק לדאוג שיהיו בכלל, לא מעבר. לא בשנה הראשונה לפחות, תמיד אפשר לרענן אח"כ מחקר מילות מפתח מחדש. 

(טיפ שאולי לא כולם מכירים: לכו לאתרי החנויות הגדולים כמו איביי, אמזון וחבריהם ותבדקו מה מחפשים שם ברמת הלונגטייל בתחום הספציפי שלכם ותראו שאפשר למצוא ביטויים מאוד ממוקדים להתחיל מהם חיפושים נוספים)

מחקר מילות מפתח לדוגמא לאתר חנות

אבטחת אתר חנות אונליין

אתם בטח חושבים "נו מה, זה בטוח", אבל בתור אחד שקידם אלפי אתרים, מצחיק אותי תמיד כל פעם כשמגיע אליי ליד או פניה מאתר חנות ואני (כבר לא) נדהם לגלות שמדובר באתר ללא רישיון SSL, היום זה כבר חינם, איך הגעתם למצב שאתם תקועים בשלב הזה? איך יכול להיות שבניתם קירות והוספתם מוצרים לחנות שלכם ושכחתם לשים דלת ראשית? (למי שלא יודע מה זה רישיון SSL – זה בעיקר אבטחת האתר והצפנת המידע עליו, בגדול? כשדומיין מתחיל ב-https)

חשוב לדעת: גוגל הצהירו בריש-גלי, למי שיהיה אתר ב-https (משמע, מאובטח) הוא יהיה מועדף על פני המתחרים שלו במצב של שובר-שוויון, כלומר אם שני אתרים באותו מצב מול גוגל ורק אחד מהם מאובטח, הוא זה שינצח את המיקומים.

תוכן דל – ממש אבל

כשאנחנו בונים לעצמנו אתר אינטרנט בתור אתר תדמית, אנחנו חושבים הרבה מאוד על כל תוכן וכל עמוד שאנחנו מעלים. אבל כשזה מגיע לאתר חנות, אנחנו קצת שוכחים את הנושא הזה, ולא בכוונה כמובן, זה רק כי אנחנו עסוקים בלהוסיף מוצרים ולא בלהוסיף תוכן לכל מוצר.

גוגל חוזרים על זה כל פעם מחדש, כשאתם מעלים אתר, תדאגו שיהיה לו תוכן ויותר מזה, תדאגו שיהיה מעודכן, מקורי וחלילה לא דל. משהו מספיק איכותי שיהיה כערך מוסף אמיתי על פני האתרים האחרים ברשת עם אותם מוצרים או אותו התחום.

דוגמאות רעות העדפתי לא להציג כאן, אבל דוגמאות טובות אני תמיד שמח להראות. בוואלה שופס, (בכוונה לקחתי אתר שהוא לא לקוח שלי, מפרגן לאחרים גם לפעמים)

שימו לב לפרטים הנוספים, יש גם תיאור קצר למהירי החלטה וגם תיאור ארוך יותר לפרטים נוספים עד לרמת המידות והדברים שאפשר לעשות עם המוצר. אין ספק, לא לכל מוצר אפשר לעשות את ההרחבות במידע, אבל אם אפשר? אין סיבה שלא. (מניסיון אישי, עם קצת טאצ' של קופי, אפשר לעשות הרחבה במידע נוסף גם על פאוץ')

שכפול תוכן: מ-0 למיליון ביום ההשקה

לא משנה כמעט לאיזה אתר ביצעתי דו"ח אופטימיזציה, תמיד הגעתי לאותם כמויות מטורפות של עמודים. מיליוני עמודים מיותרים שבעצם עלו לאינדקס של גוגל רק בשל חוסר פשוט בקנוניקל

רגע, מה זה קנוניקל?

לאלו שלא מכירים את המושג, מדובר בשורת קוד פשוטה שאמורה להגיד לגוגל "אם הגעת לפה דרך URL אחר, תדע שה-URL המקורי הוא בכלל זה:…"

למשל, אם מישהו מגיע לעמוד הבית בטעות עם הכתובת הקצרה יותר ללא ה-WWW, (ונגיד שאין הפניה לכתובת עם ה-WWW) אז יש להכניס שורת קוד של קנוניקל (rel="canonical") לעמוד ואז גוגל יודע לא לאנדקס את העמוד ה"בטעות". (להרחבה אודות קנוניקל)

דוגמאות חיות מעולם האיקומרס, זה בעיקר עולם הסינונים והפילטורים הרבים שיש בכל אחת מהקטגוריות ואפילו במוצרים עצמם.

למשל, כשמישהו מגיע לעמוד קטגוריה ורואים המון חולצות. למשל בעמוד שנקרא store.co.il/shirts.html הוא רוצה לסנן לעצמו רק את הצבע האהוב עליו – ירוק (כן זה הצבע האהוב עליי אז מה?) הוא יעבור בעצם לעמוד חדש עם הסינון האהוב עליו וברוב המקרים, גם יעבור ל-URL חדש, למשל לעמוד store.co.il/shirts.html?color=green

על מנת שגוגל לא יאנדקס את העמוד עם הסינון, אנחנו חייבים להגיד לגוגל "עצור, זה אותו תוכן ואותו עמוד בעצם בשינוי קטן שלא אמור להיות באינדקס".

Canonical בעמוד קטגוריה לסינון

במקרים נוספים (ולא תמיד) יקרה אותו מצב כשמישהו יגיע לעמוד מוצר ספציפי, למשל store.co.il/shirts/best-shirt.html ואז יבחר צבע אחר ספציפי למוצר הספציפי וגם אז, עלול לעבור ל-URL אחר ומבלי שיוגדר קנוניקל לעמוד המוצר גם הוא יופיע בתוצאות החיפוש, ואני מזכיר לכם משהו חשוב מאוד – ברוב המקרים גם התוכן של "תיאור המוצר" (וגם בחלק הקודם של "תיאור הקטגוריה" יישארו גם בעמודים המשוכפלים, Not Good)

Canonical בעמוד מוצר לסינון

אופטימיזציה לתמונות

ועכשיו, מעבר לדברים הרגילים שאנחנו מכירים בעולם התמונות והאינטרנט, חשוב מאוד להבין שעולם האיקומרס מבוסס הרבה מאוד על ויז'ואל, ולכן חייבים לשים לב בצורה קפדנית על כל תמונה שעולה לאתר שלכם, מעבר לנושא הזכויות יוצרים וכו', חשוב מאוד להציב ALT על כל תמונה ואף לקרוא לה בשם הקובץ על מה שרואים, כמה שיותר קרוב פשוט לאופטימאלי בעיניי גוגל יגרום לכם לעלות בתוצאות בחיפוש של תמונות בגוגל. לא חבל?

חיפוש באתר

הרבה מאוד אתרי חנויות מבינים את הצורך של הגולש לחפש מוצר כזה או אחר שיש באתר (או שאין) וזה מביא איתו הרבה מאוד בעיות. אני קידמתי לפחות עשרות אתרים שבגלל שלא ידעו איך להתנהג עם נושא החיפוש, הם העמיסו על האתר עוד מאות אלפי עמודים שנוצרו רק בשל חיפוש ידני באתר. 

שימו לב, כשאתם יוצרים מנוע חיפוש באתר, אין בעיה, אבל תחשבו על גוגל (כמו תמיד כמובן) וזכרו שאתם עלולים לייצר עמודי תוכן מ-0 שדומים כבר לעמודי הקטגוריות.

כי אם מישהו חיפש באתר "חולצה לגבר" הוא ייצור עמוד תוצאות שיכול להיראות כך: store.co.il/search=shirts-for-man בעוד שיש כבר קטגוריה באתר שנקרא store.co.il/shirts-for-man ובעצם שני העמודים האלה מכילים את אותן התוצאות

אז מה עושים? פשוט, או שיוצרים לכל מנוע החיפוש Noindex, משמע, לא לאנדקס שום דבר ממנוע החיפוש (שזה גם מעולה עבור "תקציב הזחילה" של גוגל כי בעצם הוא יוכל לסרוק הרבה פחות עמודים באתר) או בעצם, בדרך הקשה יותר, ליצור קנוניקל מעמוד חיפוש מדויק לעמוד הקטגוריה. 

יש עוד לא מעט דברים שאני ממליץ לבדוק אבל זה למתקדמים בלבד שאולי אשחרר כתבה נוספת בהמשך (כמו GTM לרימרקטינג, סכמות ו-FAQ לכל מוצר). אבל אין לכם מה לגעת בשמיים עד שלא תעשו קצת מתיחות.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
LinkedIn
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מייסד ובעלים של Highver. בעלים של סוכנות קידום אתרים מצליחה ואחראי על כמה מהאתרים הגדולים בישראל לקידום בגוגל (הום סנטר, אונ' חיפה, מוצצים, Wobi ועוד)
השארת תגובה

רוצה להירשם בחינם למערכת ולקבל תבניות משימות מוכנות לקידום כל סוגי האתרים?